Okul Müdürlerinin Kariyer Gelişimini Etkileyen Demografik Faktörler
Citation
Özkaya, E. (2013). Okul müdürlerinin kariyer gelişimini etkileyen demografik faktörler. Hasan Kalyoncu Üniversitesi. 1- 99Abstract
Bu tez çalışmasında; okul öncesi, ilköğretim ve orta öğretim okullarında görev yapan
müdür ve müdür yardımcılarının, demografik özellikleri dikkate alınarak, kariyer gelişimlerine
ilişkin görüşleri arasında anlamlı farklılıkların olup olmadığı araştırılmıştır. Bu sayede hangi
demografik faktörlerin kariyer gelişimini olumlu ya da olumsuz etkilediği saptanmaya
çalışılmıştır. Ayrıca bu araştırma ile okul yöneticilerinin kariyer süreci, bu süreçte yaşanan
sorunlar ve mesleklerine yönelik genel tutumları tespit edilmeye çalışılmıştır.
Araştırmanın birinci bölümünde son yıllarda çalışma hayatında önemi artan kariyer
kavramıyla ilgili kuramsal çerçeve oluşturulmuştur. Çeşitli görüşleri yansıtan kariyer tanımları
kullanılarak, kariyerin önemi üzerinde durulmuştur. Kariyer evreleri ve kariyer seçimi üzerinde
durularak, bireyin kariyer seçimini etkileyen faktörler incelenmiştir. Kariyer planlamasının
birey ve örgüt açısından önemi anlatılmıştır. Birinci bölümün sonunda kariyerle ilgili genel
sorunlar ele alınmıştır.
Çalışmanın ikinci bölümünde ise yöneticilik mesleği ele alınarak, farklı tanımlarına yer
verilmiştir. Kariyer kavramı okul yöneticisi açısından ele alınarak, okul müdürlerinin kariyer
gelişimi ile bu durumun kuruma ve kurum çalışanlarına sağlayacağı yararlar açıklanmıştır.
Birinci bölümde genel olarak ele alınan kariyer aşamaları okul yöneticiliği mesleğine özgü
aşamalarla verilmiştir. Bu aşamalarda okul müdürlerinin kariyer özellikleri ele alınmıştır.
Birinci bölümün sonunda genel olarak ele alınan kariyer sorunları bu bölümde yöneticilerin
kariyer sorunlarına dönüştürülerek konu özelleştirilmeye çalışılmıştır.
Araştırma tarama modeli kullanılarak yapılmıştır. Araştırmanın evrenini İstanbul ili
Küçükçekmece ilçesine bağlı resmi okul öncesi, ilköğretim ve ortaöğretim okullarında görev
yapan müdür ve müdür yardımcıları oluşturmaktadır. Bu ilçeden 114 okul müdür ve müdür
yardımcısı ise çalışmanın örneklemini oluşturmaktadır.
Kullanılan veri toplama aracı iki bölümden oluşmuştur. Birinci bölümünde kişisel
bilgiler, ikinci bölüm ise kariyer gelişimine yönelik 40 ifadeden oluşmaktadır. Toplanan
verilerin çözümünde frekans (f), yüzde (%), aritmetik ortalama ( x ), önem sırası, t-testi, Tek
Yönlü Varyans analizi ( ANOVA), Tukey-HSD Çoklu Karşılaştırma Testi uygulanmıştır.
Collections
- Yüksek Lisans Tezi [345]