OKUL ÖNCESİ DÖNEM ÇOCUKLARININ KİŞİLER ARASI PROBLEM ÇÖZME VE SOSYAL BECERİLERİ İLE AKRAN İLİŞKİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ
Abstract
Bu araştırmanın amacı sosyal beceri puanı en düşük ve en yüksek olan okul öncesi dönem çocuklarının kişilerarası problemçözme becerilerinin ve arkadaşlık ilişkilerinin değerlendirilmesidir. Bu amaç doğrultusunda araştırmada, nitel ve nicel verilerinharmanlandığı karma yöntem kullanılmıştır. Çalışma grubunu okul öncesi eğitim almakta olan 17’si 48-60 ay, 92’si ise 60-72ay olan 57 kız ve 52 erkek çocuk olmak üzere toplam 109 çocuk oluşturmaktadır. Araştırmanın sonucunda çocukların sosyalbecerisi ile sosyal olmayan akran çözümleri arasında negatif yönde anlamlı ilişki bulunmuştur. Sosyal becerisi yüksek olançocukların akran ilişkileri incelendiğinde birlikte oyun, akranlarını uyararak uygun davranışa yönlendirme, liderlik,akranlarıyla iletişim kurma, akranlarına yardım etme, nezaket sözcüklerini kullanma, sabretme/bekleme, akranlarıyla fizikselyakınlık kurma, davranışların nedenlerini sorgulama, akranları tarafından reddedilme/tercih edilmeme, akranlarını şikâyetetme, akranlarıyla olumsuz sözel iletişim ve akranlarıyla alay etme temaları ortaya çıkmıştır. Sosyal becerisi düşük olançocukların akran ilişkileri incelendiğinde yalnız kalma isteği, akranlarını fiziksel olarak zorlama/müdahale, akranları tarafındanreddedilme/tercih edilmeme, akranlarını şikâyet etme, otoriteden korkma, arkadaşlığı kaybetme korkusu, akranlarıyla olumsuzsözel iletişim, akranlarıyla sözel iletişim kurmadan oyun oynama ve akranlarıyla iletişim kurma temaları ortaya çıkmıştır. The aim of this study is to evaluate the interpersonal problem-solving skills and friendship relationships of pre-school childrenwith the lowest and highest social skills score. For this purpose, a mixed method was used which combined qualitative andquantitative data. The study group consisted of 109 children, 17 of whom were 48-60 months old and 92 of whom were 60-72months (57 girls and 52 boys). Based on the findings, there exists a negative and significant relationship between children’ssocial skills and non-social peer solutions. When the peer relations of the children with high social skills are examined, it wasfound that those children play together, stimulate their peers, show leadership behaviors, communicate with and help theirpeers, use the words of courtesy, show patience, wait for their turn, show physical closeness with their peers, question thecauses of behaviors, rejection by their peers, complain about their peers, communicate negatively with peers and mockery withtheir peers. When the peer relations of the children with low social skills are examined, the following behaviors have emerged:desire to be alone, show physical coercion/intervention/rejection towards their peers, complain about their peers, show feartowards authority and losing friendship, communicate negatively with their peers, play with their peers without any verbalcommunication.
Source
Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi DergisiVolume
19Issue
3URI
http://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TXpFeU9UY3hNUT09https://hdl.handle.net/20.500.11782/1265