• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

2018 Sınıf Öğretmenliği Lisans Programının Değerlendirilmesi

Date

2019

Author

Özmen, Zehra Kılıç

Metadata

Show full item record

Abstract

Bu araştırma, 2018 yılında değiştirilen ve 2018-2019 yılında 1.sınıflara uygulanmayabaşlanan sınıf öğretmenliği lisans programının, sınıf öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarınınmesleki ihtiyaçlarını karşılama durumlarını belirlemek amacıyla yapılmış nitel bir çalışmadır.Veriler, 2016-2018 yılları arasında Devlet ve vakıf okullarında çalışan sınıf öğretmenlerinden vesınıf öğretmenliği 4.sınıf öğrencilerinden toplanmıştır. Araştırmada veriler, araştırmacı tarafındanhazırlanan açık uçlu anket soruları ve yarı yapılandırılmış görüşme formuyla toplanmış vebetimsel analizle bulgulara dönüştürülmüştür. Elde edilen bulgulara göre, yeni değiştirilen sınıföğretmenliği lisans programının, sınıf öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının beklentilerinikarşıladığı ifade edilebilir. Öğretmen ve öğretmen adaylarının, eklenmesini arzu ettikleri derslerinbüyük çoğunluğu, seçmeli dersler adı altında yer alan ders havuzunda bulunmaktadır. Yeniprogramdan Genel Fizik, Genel Kimya, Genel Biyoloji, Uygarlık Tarihi gibi derslerin çıkarılmasıda katılımcıların beklentisi yönündedir. Ayrıca alan eğitimi derslerine ilk yıldan başlanması,öğretmen ve öğretmen adaylarının mesleğe hazırlanmalarında ve mesleği tanımalarında önemlidir.Yeni programda eleştirilen konu, üçüncü sınıfta yer alan “Okul Deneyimi” dersininkaldırılmasıdır. İlk yıldan itibaren öğretmenlik uygulaması ile ilgili derslerin programda yeralmasını isteyen katılımcılar için, meslekî ihtiyacı karşılamayan tek durum, ÖğretmenlikUygulaması dersinin sadece son sınıfta olmasıdır. Sınıf öğretmenleri ve öğretmen adaylarının yeniprogramın uygulanma aşamasındaki beklentileri; ders içeriklerinin MEB-YÖK uyumunugerçekleştirecek şekilde tasarlanması, derslerin uygulama ağırlıklı olması, akademisyenlerdeöğretmenlik tecrübesinin bulunması, şeklindedir.
 
This study is a qualitative study which was aimed to investigate whether the classroomteaching undergraduate program which was changed in 2018 and started to be applied toundergraduate 1st year students in 2018-2019 academic year meet the professional needs of theprospective teachers. The data were collected from class teachers working in state and foundationschools between the years of 2016-2018 and from 4th grade students in the department ofclassroom teaching. The data of the study were collected through open-ended questionnaire andsemi-structured interview form prepared by the researcher and transformed into findings bydescriptive analysis. The newly-changed classroom teaching program seems to meet theprofessional needs of classroom teachers and prospective teachers. The majority of the coursesthey wish to be added are included in the elective course pool. Removing the lessons such asGeneral Physics, General Chemistry, General Biology and History of Civilization from the newprogram has been realized according to the expectation of the participants. Beginning the fieldeducation courses in the first year is important in preparing the teacher and prospective teacher forthe profession and in recognizing the profession. The subject they criticized in the new program isthe removing of the “School Experience” course in the third year. For the participants who want totake the internship program from the first year, the only situation that does not meet theProfessional needs is that the internship is only in the last year. The expectations of classroomteachers and prospective teachers at the stage of implementation of the new program are;designing the course contents in a way to realize the compliance of the Ministry of Education andHigher Education; having practice weighted courses; having the experience of teaching inacademicians.
 

Source

Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi

Volume

9

Issue

2

URI

https://dx.doi.org10.18039/ajesi.577387
http://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TXpFMk1UQTNOdz09
https://hdl.handle.net/20.500.11782/1267

Collections

  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [174]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@HKU

by OpenAIRE

Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Guide|| Instruction || Library || Hasan Kalyoncu Univesity || OAI-PMH ||

Hasan Kalyoncu Univesity, Gaziantep, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Hasan Kalyoncu Univesity Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@HKU: