A STUDY ON TURKISH EPICS: CHILDHOOD
Abstract
Epics, events that have left deep traces in the lives of the nationsthat have witnessed the age of the epic, victories, disasters, and nationalemotions as well as being poetic works, are tools that transmit dailyinformation about the past. In this study, it is aimed to determine theimage of children in Turkish epics and show how Turkish societiesperceive the child. The study, in which the screening model was used,was carried out by qualitative research methods using the documentreview technique. By using the classifications in the literature, 16 Turkicepics from the past to the present day were included. In the analysis ofthe epics, the originality of the selected epics was examined first. Bymaking use of classifications made in the field of Turkish Epics, whichhave been classified many times, Epic of Oguz Kagan, Epic of Alp ErTunga, Epic of Bozkurt, Epic of Atilla, Epic of Ergenekon, Epic of Türeyiş,Epic of Migration, Epic of Creation, Epic of Şu, Epic of Saltuk Buğra Han,Epic of Manas, Epic of Cengizhan, Epic of Ediğe, Epic of SeyyidBattalgazi, Epic of Köroğlu, Epic Of Danişmend Gazi, Dede Korkut Storieswere included in the study. Later, the narratives about child weredetermined in the epics inspected by three researchers, and the themesand sub-themes were drawn from these narratives. Percentage ofagreement between the three investigators was calculated as 81.55%.Epics are divided into seven themes and their sub-themes: desire to havechildren, child birth, child's characteristics, child's growth, child'seducation, expectation from the child and respect for the child. Findingsrelated to themes and sub-themes have been discussed with support ofthe literature. Destanlar, yaşadığı çağa tanıklık eden milletlerin hayatında derinizler bırakmış olayları, zaferleri, felâketleri, millî duyguları dile getirenmanzum eserler olmanın yanında geçmiş hakkında günümüze bilgiaktaran birer araçtır. Bu çalışmada, Türk destanlarında çocuk imgesininbelirlemesi ve Türk toplumlarının çocuğu nasıl algıladığının ortayakonması amaçlanmıştır. Tarama modelinin kullanıldığı çalışma nitelaraştırma yöntemlerinden doküman incelemesi tekniği ile yürütülmüş vealan yazınında yapılan sınıflandırmalardan yararlanılarak çalışmayageçmişten günümüze kadar gelen 16 Türk destanı dâhil edilmiştir. Birçoksınıflandırılması yapılan Türk destanları alanyazında yapılansınıflandırmalardan yararlanılarak; Oğuz Kağan Destanı, Alp Er TungaDestanı, Bozkurt Destanı, Atilla Destanı, Ergenekon Destanı, TüreyişDestanı, Göç Destanı, Yaratılış Destanı, Şu Destanı, Saltuk Buğra HanDestanı, Manas Destanı, Cengizhan Destanı, Ediğe Destanı, Seyyid Battalgazi Destanı, Köroğlu Destanı, Danişmend Gazi Destanı, DedeKorkut Hikayeleri çalışmaya dahil edilmiştir. Destanların analizindeöncelikle belirlenen destanların orijinalliği incelenmiştir. Daha sonra üçaraştırmacı tarafından incelenen destanlarda çocuğa ilişkin anlatımlarbelirlenmiş ve bu anlatımlardan yola çıkarak tema ve alt temalaroluşturulmuştur. Üç araştırmacı arasında uyuşum yüzdesi % 81,55olarak hesaplanmıştır. Destanlar çocuk isteği, çocuğun doğumu,çocuğun özellikleri, çocuğun büyümesi, çocuğun eğitimi, çocuktanbeklentiler ve çocuğa saygı olmak üzere yedi tema ve bunlara ilişkin alttemalara ayrılmıştır. Tema ve alt temalara ilişkin elde edilen bulgularliteratürle desteklenerek tartışılmıştır.
Source
Turkish Studies (Elektronik)Volume
13Issue
3URI
https://dx.doi.org10.7827/TurkishStudies.12459http://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TXpBeE56RXpNdz09
https://hdl.handle.net/20.500.11782/1239