Bilişsel Davranışçı Terapi Süpervizyon Eğitiminin Terapistler Tarafından Algılanan Katkısı
Abstract
Psikoterapi ruhsal rahatsızlık veya sorunları sözel etkileşim yoluyla çözme tekniğine verilen genel addır. Bilişsel davranışçı terapi (BDT) günümüzde psikoterapi alanında önde gelen yaklaşımlardan birisidir. Bu çalışmanın amacı, BDT eğitimi alan ruh sağlığı çalışanlarının kuramsal ve süpervizyon eğitimlerinin kendi kişisel gelişim ve pratik uygulamalarına ne kadar katkıda bulunduğuna dair algılarını değerlendirmektir. Bu amaçla BDT kuramsal eğitimini tamamlamış, çalışmaya katılmayı kabul eden 54 ruh sağlığı çalışanlarına 18 maddeden oluşan bir anket uygulanmıştır. Uygulanan anket Academy of Cognitive Therapy (ACT) tarafından sertifikalandırılmış üç süpervizör tarafından oluşturulmuştur. Katılımcıların ruh sağlığı alanında çalışma süreleri ortalama 7,6 yıl; psikoterapi yapma süresi ortalama 4,8 yıl, BDTyi bir psikoterapi yöntemi olarak kullanma süresi ortalama 3,2 yıldır. Kuramsal eğitime ortalama 55,4 saat, süpervizyon eğitimine ortalama 69,1 saat katılmışlardı. Kuramsal eğitim sürecinde aldıkları eğitimin BDT uygulamalarına katkısını, katılımcıların %79,6'sı epeyce ve çok fazla olarak cevaplarken, kişisel gelişimlerine katkısını katılımcıların %59,2'si epeyce ve çok fazla olarak cevapladı. Süpervizyon sürecinde aldıkları eğitimin BDT uygulamalarına katkısını katılımcıların %92,6'sı epeyce ve çok fazla olarak cevaplarken, kişisel gelişim anlamında katkısını katılımcıların %70,4' ü epeyce ve çok fazla olarak cevapladı. Terapist olabilmek için tamamlanması gerekli olan kuramsal ve süpervizyon eğitimlerinden, eğitime katılanlar tarafından, bu derece yüksek oranda fayda görüldüğü bildirilmesi, ülkemizdeki terapi eğitimleri ve terapist yetişmesi adına umut vericidir. Çalışmamızda kuraumsal eğitimden fayda görülse de, süpervizyon alındığı takdirde fayda görmenin artacağı terapistlerin kendi gözlemleriyle de doğrulanmıştır. (Bilişsel Davranışçı Psikoterapi ve Araştırmalar Dergisi 2016; .:...-...) The Perceived Effectiveness of Supervision in Cognitive Behavioral Therapy Trainingdurations of theoretical and supervision trainings the participants had participated were 55.4 hours and 69.1 respectively. Seventy-nine point six of the participants reported that the theoretical training had contributed to their CBT practice at “quite” to “too much” levels. Fifty-nine point two of the participants reported that the same training contributed to their personal development at “quiet” to “too much” levels. For the supervision training these perceived contributions were 92.6 % and 70.4% respectively. That the therapists reported high degree of satisfaction with the theoretical and supervision trainings they need to accomplish is promising about the psychotherapy training in Turkey. Besides, results of this study suggest that although theoretical training is of
Source
Bilişsel Davranışçı Psikoterapi ve Araştırmalar DergisiVolume
5Issue
3URI
http://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TWpnek9EY3hNUT09https://hdl.handle.net/20.500.11782/1360