İİSBF - İŞL Makale Koleksiyonu
Recent Submissions
-
Comparison of machine learning models for sentiment analysis of big Turkish web-based data
(Mdpi, 2025)E-commerce sites have generated large amounts of unstructured data as they allow millions of users to generate product reviews. Thus, although there have been significant improvements in the characteristics of big data, ... -
Examining the role of co-worker support and occupational outcome expectancy on career regret
(Emerald Group Publıshıng Ltd, 2025)PurposeThis paper aims to explore the mechanisms that explain the effects of physicians who feel supported by their co-workers on their professional outcome expectations and their ability to be more successful in their ... -
Yapay zekâ ve pazarlama alanındaki yayınların bibliyometrik analizi
(2023)Bu çalışmanın amacı yapay zekâ ve pazarlama alanında yapılmış araştırmaları bibliyometrik analiz yöntemi ile incelemektir. Scopus veri tabanında 1984-2022 yılları arasındaki yayınlarda “artificial intelligence*, marketing*” ... -
Sosyal medya pazarlaması alanındaki yayınların bibliyometrik analizi
(2022)Amaç – Bu çalışmanın amacı sosyal medya pazarlaması konusunda yapılmış araştırmaları bibliyometrik analiz yöntemi ile inceleyerek konuya ilişkin genel çerçeve çizmektir. Yöntem – Çalışmada Scopus veri tabanından faydalanılmıştır. ... -
Üniversite öğrencilerinin yiyecek tüketim alışkanlıkları üzerinde beslenme bilgisinin etkisi: Siirt üniversitesi örneği
(2023)Yiyecek ve içecekler insan yaşamının temelini oluşturmaktadırlar. İnsanların en temel gereksinimleri yeme ve içmedir. Tabi insanlar yerken ve içerken sağlıklı gıdalara öncelik vermeleri gerekmektedir. Her insanın yiyecek ... -
Algılanan hizmet kalitesinin müşteri memnuniyeti, müşteri tatmini ve müşteri sadakatine etkileri: Katılım bankası örneği
(2021)Günümüz dünyasında hızlı gelişen teknoloji ve zorlayıcı rekabet şartlarının etkisi ile müşteri istek, beklenti ve algılarında önemli değişiklikler ve gelişmeler meydana gelmiştir. İşletmeler bu değişim ve rekabet şartlarında ... -
Küçük işletme yöneticilerinin davranış algılarına dönük nitel bir çalışma
(2023)Yöneticilerin; yönetimsel amaçları gerçekleştirmek üzere çalışanları etkileyerek yönlendirebilmesi, örgütün kaynaklarını en verimli şekilde bir araya getirip planlama yaparak bunları organize edebilmesi, çalışanların ... -
Tms 16 kapsamında taşıyıcı bitkiler ve muhasebeleştirme uygulamaları: Antep fıstığı örneği
(2023)Amaç – Tarım sektörünün küçülmesi, kuraklık ve iklim değişikliklerinin yaşanması, gelecekte tarımsal ürünlerde kıtlık yaşanabileceği ihtimali, tarım sektörüne bütün boyutlarıyla önem verilmesini gerektirmektedir. Tarımsal ... -
Covid-19 korkusu, bireysel stres ve yaşam doyumu ilişkisi: bir alan araştırması
(2022)Covid-19 salgını 2020'den itibaren tüm dünyada etkili olmuş, söz konusu hastalık hem devletler hem de bireyler açısından büyük paniğe yol açmıştır. Alınan karantina ve izolasyon tedbirleri bireylerin duygusal durumunu ... -
İhracat yapan işletmelerin dinamik yeteneklerinin işletme performansına etkisinde örgütsel çevikliğin aracılık rolü (halıcılık sektöründe Gaziantep ili örneği)
(2022)Çalışmanın amacı dinamik yetenekler ve işletme performansı arasındaki ilişkiyi incelemek ve bu ilişkideki örgütsel çevikliğin aracılık rolünün varlığının araştırılmasıdır. Çalışma örgütsel çevikliğin, dinamik yetenekler ... -
Avusturya'da yaşayan Türkiye cumhuriyeti vatandaşı seçmenlerin siyasal davranışları üzerine bir araştırma
(2021)Siyaset ve pazarlama kavramlarının ve uygulamalarının birlikte ele alınmasıyla siyasal pazarlama kavramı ortaya çıkmıştır. Siyasal pazarlama alanında yapılan yenilikler ve gelişmeler, siyasal başarı açısından dikkatlice ... -
Tedarik zinciri entegrasyonunun firma performansına etkisinde tedarik zinciri performansının aracılık rolü: Gaziantep organize sanayi bölgesi örneği
(2023)Bu araştırmada tedarik zinciri entegrasyonu alt boyutlarının firma performansına etkileri ve tedarik zinciri performansının bu etkideki aracılık rolü, Yapısal Eşitlik Modellemesi (YEM) kullanılarak araştırılmıştır. Araştırma ... -
Herzberg's two factor theory and ıts ımpact on job satisfaction: A research on bank employees during the covid-19 period
(2023)The aim of this research is to explore the effect of motivation of bank employees on their job satisfaction in the covid19 pandemic. For this purpose, firstly, Herzberg's hygiene and motivation factors were tested whether ... -
How do employees’ subjective perceptions affect efficiency?
(Springer Science and Business Media Deutschland GmbH, 2024)Today, it is accepted that the most important resource for companies to gain sustainable competitive advantage is competent human resources. The high performance of the employees positively affects the productivity of the ... -
Evaluation of the performance and sustainability of smes operating in the agriculture and food sector within the framework of the pandemic
(Springer Science and Business Media Deutschland GmbH, 2024)The covid-19 epidemic, which spreads around the world, continues to affect human life. In this process, taking some restrictions and measures such as continuing education from a distance, allowing curfew at certain hours, ... -
Covıd-19 ımpacts on supply chain management: An evaluation on food and agriculture sector
(Springer Science and Business Media Deutschland GmbH, 2024)COVID-19 has been defined globally as a pandemic that has affected every country and every sector positively or negatively. Supply chains in the global competitive environment have been subjected to sharp limitations and ... -
Organizational adaptations in disaster management: The use of digital innovation
(Nova Science Publishers, Inc., 2025)Due to the negative social and economic impacts of the increasing frequency and severity of disasters, countries, and international communities have made improving methods for managing disasters a key priority. To overcome ... -
The mediating role of purchasing duration in the effect of social media dependency on consumer purchasing behavior: Comparison of india and Turkey
(Pacıfıc Inst Management, 2024)This study aims to investigate the mediating role of purchase duration in the effect of social media use on online consumer purchasing behavior. As social media has been gaining increasing importance worldwide, becoming, ... -
The mediating role of affective commitment in the relationship between perceived employability and intention to quit in the hospitality industry
(Escola Superıor Gestao, 2025)This study explores the mediating role of affective commitment in the relationship between perceived employability and the intention to quit, focusing on the tourism sector-a field often marked by high employee turnover. ... -
Necessary fiscal measures to ıncrease productivity in developing countries: Comparison of turkish automotive sector with brıcs countries
(Bucharest University of Economic Studies, 2024)Productivity is defined as the relationship between the inputs used in the production process and the outputs generated, and it also refers to the quantity of goods or services produced per unit of input. An increase in ...