Açık Kalp Ameliyatı Geçiren Hastaların Taburculuk Sonrası Bilgi Gereksinimlerinin Ve Anksiyete Düzeylerinin Belirlenmesi
Citation
Gökçen, M. (2018). Açık kalp ameliyatı geçiren hastaların taburculuk sonrası bilgi gereksinimlerinin ve anksiyete düzeylerinin belirlenmesi. Hasan Kalyoncu Üniversitesi. 1-48Abstract
Açık kalp ameliyatı geçiren hastaların taburculuk sonrası bilgi gereksinimlerinin ve anksiyete düzeylerinin belirlenmesi amacıyla planlanan tanımlayıcı nitelikteki bu araştırma Medical Park Hastanesi Kalp Damar Cerrahi Servisinde gerçekleştirilmiştir. Kalp Hastalıkları, Dünya Sağlık Örgütü (DSÖ) raporunda belirtildiği üzere; yılda 17.5 milyon bireyin ölümüne neden olmaktadır. Kalp damar hastalıklarında ilaçla tedavinin yanı sıra çeşitli cerrahi tedaviler de uygulanmaktadır. Açık kalp ameliyatı gibi cerrahi girişimler, hastayı fiziksel, psikolojik, sosyal ve ekonomik yönden etkileyen, önemli bir deneyimdir. Bunun için hastanın taburculuktan sonra ameliyatın getirdiği yeni düzenlemeler ile günlük yaşam aktiviteleri arasındaki dengeyi kurabilmesi gerekmektedir. Bu da ancak hastalara iyi bir danışmanlığın ve taburculuk sonrası yaşama dair iyi bir eğitimin verilmesiyle sağlanabilir. Bu çalışma açık kalp ameliyatı olan hastaların taburculuk sonrası bilgi gereksinimlerinin ve anksiyete düzeylerinin belirlenmesi amacıyla planlanmıştır. Araştırmaya katılan hastaların yaş ortalaması 58.45±10.07 idi. Cinsiyete göre HÖGÖ toplam ve alt boyutları puan ortalamaları karşılaştırıldığında tüm alt boyutlarda ve toplam puanlarda kadınların bilgi gereksinimlerinin erkeklere oranla daha yüksek olduğu saptandı. Toplum ve izlem (p=0,005), duruma ilişkin duygular (p=0,000), tedavi ve komplikasyonlar (p=0,003), yaşam kalitesi (p=0,01) ve ölçek toplam puan ortalamaları ile cinsiyet, gruplar arasındaki farkın istatistiksel olarak anlamlı olduğu saptandı (p=0,05). Evli hastaların toplum ve izlem alt boyutunda da bilgi gereksinimlerinin bekarlarla kıyasla daha fazla olduğu ve grupla arasındaki farkın anlamlı olduğu saptandı (p=0,02). Hastaların yaşam kalitesi konusundaki öğrenim gereksinimleri ile durumluk anksiyete düzeyleri arasındaki ilişkinin anlamlı olduğu bulundu (p=0.05). Hastalara taburculuk eğitimi verilmeden önce öğrenme gereksinimlerinin saptanması ve eğitim programının saptanan gereksinimler doğrultusunda düzenlenmesi önerilmektedir.
Collections
- Yüksek Lisans Tezi [457]