Diyabetli bireylerde diyabet okulu eğitiminin yaşam kalitesine etkisinin araştırılması
Künye
İldem, N. (2019). Diyabetli bireylerde diyabet okulu eğitiminin yaşam kalitesine etkisinin araştırılması. Hasan Kalyoncu Üniversitesi. 1-68Özet
Araştırma, Mardin Kızıltepe Devlet Hastanesi Dahiliye ve Diyabet polikiliniğine başvuran, araştırma kriterlerine uyan 100 hasta ile diyabetli bireylerde diyabet okulu eğitiminin yaşam kalitesine etkisinin araştırılması amacıyla ön test-son test kontrol gruplu olarak planlanıp deneysel olarak uygulandı. Veri toplama aracı olarak Sosyodemografik ve Diyabete İlişkin Soru Formu" ve " Ferrans ve Powers Yaşam Kalitesi Ölçeği Diyabet Versiyonu- III'' kullanıldı. Araştırmada elde edilen veriler SPSS (Statistical Package for Social Sciences) for Windows 22.0 programı ile analiz edildi. Deney ve kontrol grubundaki bireylerin sosyodemografik özellikleri, diyabete ilişkin özellikleri, diyabetik parametre özellikleri ile Ferrans ve Powers Yaşam Kalitesi Ölçeği Diyabet Versiyonun alt boyutları incelendiğinde iki grup arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark görülmedi. Ferrans ve Powers Yaşam Kalitesi Ölçeğinin toplam puanı ve ölçeğin alt boyutlarının puanlaması hesaplandı. Ferrans ve Powers Yaşam Kalitesi Ölçeğinin alt boyutlarında sağlık ve fonksiyonel durum, sosyal ve ekonomik durum, fizyolojik ve manevi durum ve aile durumu başlıkları da ayrı ayrı hesaplandı. Yaşam kalitesi toplam puanlarının deney ve kontrol grubuna göre karşılaştırıldığında deney grubunda; yaşam kalitesi toplam puanı öncesi değerine (x̄=16,18) göre yaşam kalitesi toplam puanı sonrası değerindeki ( x̄=16,46) artış istatistiksel olarak anlamlı bulundu (p=0,02<0,05). Kontrol grubunda; yaşam kalitesi toplam puanı öncesi değerine (x̄=16,50) göre yaşam kalitesi toplam sonra değerindeki (x̄=16,12) düşüş istatistiksel olarak anlamlı bulundu (p=0,00<0,05).
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [1633]