• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@HKÜ
  • Fakülteler
  • Eğitim Fakültesi
  • Eğitim Bilimleri Bölümleri
  • Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık ABD
  • EF - EBB - RPD Makale Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace@HKÜ
  • Fakülteler
  • Eğitim Fakültesi
  • Eğitim Bilimleri Bölümleri
  • Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık ABD
  • EF - EBB - RPD Makale Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Autonomy and european language portfolio use among Turkish adolescents

Thumbnail

View/Open

Makale Dosyası (2.878Mb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2012

Author

Sert, Nehir
Adamson, John
Büyüköztürk, Şener

Metadata

Show full item record

Citation

Sert, N., Adamson, J., Büyüköztürk, Ş. (2012). Autonomy and european language portfolio use among Turkish adolescents. Eğitim ve Bilim Dergisi: Cilt, 37, s. 129-140.

Abstract

Bu çalışmanın amacı, Avrupa Dil Gelişim Dosyası (ADGD) kullanımı dikkate alındığında ergenlerin özerklik algılarının farklılaşıp farklılaşmadığını ve ADGD kullanımı ve özerklik gelişimlerinin İngilizce başarıları üzerindeki etkilerini incelemektir. Ayrıca, ADGD’nin ve özerklik geliştirmeye yönelik stratejilerin nasıl kullanıldığı mercek altına alınmıştır. Çalışmanın katılımcıları Ankara ve Adana’da iki özel ilköğretim okulundaki erken ergenlik döneminde olan 309 6-8. Sınıf öğrencisi ve 11 öğretmendir. ‘Aşamalı açıklayıcı’ araştırma modeli kullanılmıştır. Sonuçlar ADGD kullanmayan öğrencilerin ‘Ergen Özerklik Ölçeği’ ve ‘Dil Öğrenme Özerklik Ölçeği’ puanlarının ADGD kullanan öğrencilerden daha yüksek olduğunu göstermiştir. ‘Dil Öğrenme Özerklik Ölçeği’ puanları İngilizce başarısının anlamlı yordayıcısıdır. Ayrıca, ADGD kullanımının özerk öğrenme stratejileriyle desteklenmediği anlaşılmaktadır.
 
This study aims to investigate the difference between perceptions among adolescents towards autonomy considering the European Language Portfolio Use (ELPU) and the effects of autonomy and ELPU on English attainment. It further scrutinizes how European Language Portfolios (ELP) and autonomy promoting strategies are used. The participants comprised 309 6th-8th year students in their early adolescence and 11 teachers in two private primary schools in Ankara and Adana. A ‘sequential explanatory’ research design was applied. Results revealed that the students who did not use ELP scored higher on the ‘Adolescent Autonomy Scale’ and ‘Language Learning Autonomy Scale (LLAS)’ than those who used ELPs. LLAS scores were the significant predictors of the English attainment. Furthermore, the ELPU was not supported with autonomy promoting strategies.
 

Source

Eğitim ve Bilim

Volume

37

Issue

166

URI

https://hdl.handle.net/20.500.11782/2656

Collections

  • EF - EBB - RPD Makale Koleksiyonu [78]
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [626]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@HKÜ

by OpenAIRE

Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Guide|| Instruction || Library || Hasan Kalyoncu Univesity || OAI-PMH ||

Hasan Kalyoncu Univesity, Gaziantep, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Hasan Kalyoncu Univesity Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@HKÜ: