Browsing EF - TEB - SÖ Makale Kolesiyonu by Title
Now showing items 1-20 of 45
-
Adaptation of engagement questionnaire to turkish for science classes: Validity and reliability study [Öğrenci katılımı ölçeği’nin fen bilimleri dersi için türkçe’ye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması]
(Ankara University, 2018)The aim of this research was to adapt the Engagement Questionnaire in four dimensions (i.e. behavioral, emotional, cognitive, and agentic engagement) to Turkish to be used in science classes. For this purpose, firstly a ... -
Adaptation of scientific reasoning scale into Turkish and examination of its psychometric properties
(Edam, 2018-06)In this study, it is aimed to adapt the Scientific Reasoning Scale (SRS) into Turkish. The translated form has been provided to the students enrolled at different levels together with a form in which they were requested ... -
Aesthetics and aesthetic creativity in social studies
(2019-09)This study's aim is to investigate the primary school teachers' views on the applications of aesthetic and aesthetic creativity in social studies class. It was designed as a phenomenological study as one of the qualitative ... -
Akademik personelin plaza dili’ni kullanım durumunun incelenmesi: küreselleşmenin dile yansıması
(2022)Türkiye’de son zamanlarda Plaza Dili olarak tanımlanan bir dil, üniversitelerde ve plaza gibi şirketlerde çalışan personel tarafından ortaya çıkarılmıştır. Bu araştırmanın amacı; geniş kitlelere ulaşan Plaza Dili’nin ... -
Aktif Öğrenmeye Dayalı Etkinliklerin Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Çevre Etiği Farkındalığı, Çevre Davranışı ve Çevre Eğitimine İlişkin Özyeterliklerine Etkisi
(Marmara Üniversitesi, 2019)Bu araştırmanın amacı aktif öğrenmeye dayalı öğretimin okul öncesi öğretmen adaylarının çevre etiği farkındalıklarına, çevreye yönelik davranışlarına ve çevre eğitimi özyeterliklerine etkisinin olup olmadığını belirlemektir. ... -
Aktif Öğrenmeye Dayalı Etkinliklerin Sınıf Öğretmen Adaylarının Sürdürülebilir Çevreye Yönelik Tutumlarına, Olumlu Davranışlarına ve Çevre Tutumlarına Etkisi
(ANKARA HACI BAYRAM VELİ ÜNİVERSİTESİ, 2020)Bu araştırmada aktif öğrenmeye dayalı öğretimin sınıf öğretmen adaylarının sürdürülebilir çevreyeilişkin tutumlarına, çevreye yönelik olumlu davranışlarına ve çevreye yönelik tutumlarına etkisininolup olmadığını belirlemektir. ... -
The case of prospective teachers’ integration of coding-robotics practices into science teaching with STEM approach
(Ankara University, 2020)The aim of this study is to determine the level of integration of teacher candidates’ acquisitions in course of “Coding and Robotics in Primary School” into the science teaching; and to explore teacher candidates’ opinions ... -
Cebir öğretiminde gerçekçi matematik eğitimi yaklaşımının öğrenci başarısına ve kalıcılığına etkisi
(2023)Bu araştırmanın amacı Gerçekçi Matematik Eğitimi ile 6. sınıf cebir öğretiminin, öğrencilerin akademik başarılarına ve kalıcılığa etkisini incelemektir. Araştırmada ön test-son test deney ve kontrol gruplu yarı deneysel ... -
Çocuk Kütüphanelerindeki Kitapların Çocukların Epistemolojik Gelişimleri Açısından İncelenmesi Gaziantep Çocuk Kütüphanesi Örneği
(Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi, 2022)Bu çalışmanın amacı, çocukların epistemolojik gelişimlerini etkileme gücüne sahip olan çocuk kitaplarındaki metinlerin bilgi türleri yönünden incelenmesidir. Araştırmanın veri setini Gaziantep Büyükşehir Belediyesi Güvenevler ... -
Design and Evaluation of an International Baccalaureate Educator Certificate (IBEC) Programme as an Alternative Teacher Education Programme
(Araştırmacı Çocuk Merkezi, 2021)IBEC program is an international certificate program aiming at educating in-service teachersto be IB teachers by offering them opportunities to improve the quality of their classroom teaching,increase their access to ... -
Development of Creative Thinking Skills with Aesthetic Creativity Teaching Activities in Social Studies Course
(TURKISH EDUCATION ASSOC, 2020)This research is qualitative research that examined the effects of aesthetic creativity practices on students' creative- thinking skills in a Social Studies course. The research was designed according to the case study ... -
Düşünme Becerileri Kavramları Bağlamında İlkokul Ders Kitaplarının ve Öğrencilerin Bilişsel Yapılarının İncelenmesi
(Türk Eğitim Derneği (TED) İktisadi İşletmesi, 2020)Bu araştırmada düşünme becerileri kavramlarının (problem çözme, yaratıcı düşünme ve eleştirel düşünme), ilkokul ders kitaplarında kullanılma sıklığının ve ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin bu kavramlara yönelik bilişsel ... -
The effect of computational thinking skill program design developed according to interest driven creator theory on prospective teachers
(Springer, 2020)It is likely to observe that the increase in data and the interrelated challenges in digital age complicates the problems to be encountered. Therefore, unprecedented problem-solving skills have become inevitable. Though ... -
The Effects of Designing a Transdisciplinary Inquiry-based Curriculum on Pre-service Teachers: A Case of International Baccalaureate
(TURKISH EDUCATION ASSOC, 2021)The present study aims to investigate the effect of the design process of transdisciplinary inquiry curriculum on the PYP preservice teachers' group work skills, reflective thinking levels and curriculum design orientations. ... -
The effects of teaching strategies, methods and techniques on creative thinking: A meta-analysis study
(Eğitim Programları ve Öğretim Derneği, 2020)This study aims to unify the effect size of experimental studies that werecarried out to determine the effect of teaching strategies, methods andtechniques on creative thinking skills, and to find out whether this effect ... -
Erken Okuryazarlık Alanında Gerçekleştirilmiş Lisansüstü Tez Çalışmalarının İncelenmesi: Bir İçerik Analizi
(Mehmet Kurudayıoğlu, 2020)Bu çalışmanın amacı, yurt dışı ve yurt içinde 2015 ve 2020 yılları arasında erken okuryazarlık alanında gerçekleştirilmiş lisansüstü tezlerin incelenmesidir. Bu alandaki tez çalışmalarını belirlemek üzere ProQuest Dissertations ... -
Examination of secondary school teachers' opinions regarding interdisciplinary teaching | [Ortaokul öğretmenlerinin disiplinler arasi öğretim uygulamalarina ilişkin görüşlerinin incelenmesi]
(Pegem Akademi Yayincilik Egitim Danismanlik Hizmetleri, 2018)This research is a qualitative study that examines the practices of teachers of science, mathematics, Turkish and social studies regarding interdisciplinary teaching approach. Participants in the study consisted of 35 ... -
Factors affecting citizenship education according to perceptions and experiences of secondary-school teachers
(MEHMET TEKEREK, APR 2020)The present study examines the factors affecting citizenship education, such as school, environment, students, teachers, and the curriculum, as perceived and experienced by secondary school teachers. The study is qualitative ... -
Fen bilgisi öğretmen adaylarının 6-8. dönemler arasındaki fen öğretimine yönelik öz yeterlik inançları ve bu inanca ilişkin görüşleri
(2013)Öz yeterlik inancının kazanılmasında gerek toplum gerekse örgün eğitim kurumları önemli bir işleve sahiptir. Örgün eğitim sürecindeki en etkin görev ise öğretmenlere aittir. Araştırmanın amacı; fen bilgisi öğretmen aday- ... -
GÜNÜMÜZ YERLİ YAPIM ANİMASYON FİLMLERİNDE YER ALAN KÖK DEĞERLERİN İNCELENMESİ
(Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, 2021)Bu çalışmada Türkçe Dersi Öğretim Programı’nda yer alan on kök değere dayanarak animasyon filmlerinde geçen değerlerin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, günümüz yerli yapım animasyon filmleri içerdikleri ...