• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@HKÜ
  • Fakülteler
  • Eğitim Fakültesi
  • Eğitim Bilimleri Bölümleri
  • Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık ABD
  • EF - EBB - RPD Makale Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace@HKÜ
  • Fakülteler
  • Eğitim Fakültesi
  • Eğitim Bilimleri Bölümleri
  • Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık ABD
  • EF - EBB - RPD Makale Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

The Relationships Between Self-Compassion, Social-Connectedness, Optimism and Psychological Resilience Among Low-Income University Students

Thumbnail

View/Open

Makale Dosyası (5.757Mb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2018

Author

Ergün-Başak, Bircan
Can, Gürhan

Metadata

Show full item record

Citation

Ergün-Başak, B., Can, G. (2018). The Relationships Between Self-Compassion, Social-Connectedness, Optimism and Psychological Resilience Among Low-Income University Students. İlköğretim Online (elektronik) Dergisi: Cilt, 17, s. 768-785.

Abstract

The present study investigated the relatonship of resilience to self-compassion, social-connectedness andoptimismin a sample of low-income university students. Participant consisted of 495 university students those of whom indicated that their familyincome level were under the sum of two minimum wage. In addition, theirparents’garduation level were up to high school and they grew up with at least four family member in same house. Data were collected by means of Ego Resilience Scale (Block and Kremen, 1996), Self-compassion Scale (Neff, 2003), Social Connectedness Scale (Lee ve Robbins, 1995) and Life Orientation Test (Scheier ve Carver, 1985). In data analysis, Lisrel 8.8 programme was used and structual equation model was conducted. Results showed that self-compassion and social-connectedness directly predicted optimisim and optimism directly predicted psychological resilience. Additionaly self-compassion and social-connectedness predicted psychological resiliency via optimism.
 
Bu araştırmada düşük gelirli ailelerden gelen üniversite öğrencilerinin öz-duyarlılık, sosyal bağlılık ve iyimserlik düzeyleri ile psikolojik dayanıklılık düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın katılımcıları, ailesinin gelir düzeyi en çok iki asgari ücretin toplamını geçmeyen, ebeveynleri en fazla lise mezunu olan ve aileleri en az dört kişiden oluşan 495 üniversite öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri Ego Dayanıklılık Ölçeği (Block and Kremen, 1996), Öz duyarlılık Ölçeği (Neff, 2003), Sosyal Bağlılık Ölçeği (Lee ve Robbins, 1995) ve Yaşam Yönelim Testi (Scheier ve Carver, 1985) aracılığı ile toplanmıştır. Veriler Lisrel 8.8 programı kullanılarak yapısal eşitlik modeli ile analiz edilmiştir. Araştırmada, öz duyarlılık ve sosyal bağlılığın iyimserliği, iyimserliğin de psikolojik dayanıklılığı doğrudan ve anlamlı düzeyde yordadığı bulunmuştur. Ayrıca bu araştırmanın bulguları, öz duyarlılık ve sosyal bağlılığın iyimserlik aracılığı ile psikolojik dayanıklılığı yordadığını göstermektedir.
 

Source

İlköğretim Online (elektronik)

Volume

17

Issue

2

URI

https://hdl.handle.net/20.500.11782/2686

Collections

  • EF - EBB - RPD Makale Koleksiyonu [78]
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [626]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@HKÜ

by OpenAIRE

Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Guide|| Instruction || Library || Hasan Kalyoncu Univesity || OAI-PMH ||

Hasan Kalyoncu Univesity, Gaziantep, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Hasan Kalyoncu Univesity Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@HKÜ: