The Effect of Feedback Timing on Mathematics Achievement
Citation
Yaşar, C., Akbaş, U. (2019). The Effect of Feedback Timing on Mathematics Achievement. İlköğretim Online (elektronik): Cilt, 18, s. 1448-1466.Abstract
The aim of this study is to explore whether feedback time given to the students has an effect onmathematics achievement. In the experimental study, the experimental groups were given the feedbackbetween the pre-test and the post-test at different times (e.g. just after the pre-test, one day later, oneweek later, just before the final test) while the control group was not given feedback. The study groupconsisted of 233 students studying at 8th grade Şehit Uğur Kutku Secondary School in Şahinbey Districtof Gaziantep. There were a total of six groups including, one control group and five experimental groups.The study was designed as 6x2 experimental pattern for three weeks, and pre-test and post-test wereadministered based on each week's pre-decided learning objectives. ANCOVA test was applied tocompare the post-test achievements of the groups. According to the results of the analysis; it was foundthat there was no difference in the pre-test success of the groups. However, there was statisticallysignificant difference between groups in the post-tests. As a result, it was seen that the mathematicsachievement of the groups given feedback just before the post-test was higher. It is recommended thatthe feedback should be given regularly and right before the exams. Bu çalışmanın amacı geri bildirim verilme zamanın matematik başarısına etkisinin olup olmadığının belirlenmesidir. Deneysel tasarım kullanılan çalışmada deney gruplarına ön-test ve son-test arasında farklı zamanlarda (ön-testten hemen sonra, bir gün sonra, bir hafta sonra, son-testten hemen önce) deney grubuna geri bildirim verilirken kontrol grubunda geri bildirim verilmedi. Çalışma grubu olarak Gaziantep İli Şahinbey İlçesi Şehit Uğur Kutku Ortaokulu 8. Sınıflarda öğrenim gören 233 öğrenciden oluşmaktadır. Bir kontrol grubu ve beş deney grubu olmak üzere toplam altı grup bulunmaktadır. Çalışma üç haftalık 6x2’lik deneysel desen olarak tasarlanmış ve her hafta belirlenen kazanımlara ilişkin ön-test ve son-test uygulanmıştır. Grupların son-test başarılıları karşılaştırmak için ANCOVA testi uygulandı. Analiz sonuçlarına göre; grupların ön-test başarılarında farklılaşma olmadığı belirlenmiştir. Fakat son-test ve genel tekrar testlerinde gruplar arası farklılaşma istatistiksel anlamlılık düzeyindedir. Sonuç olarak, son-testten hemen önce geri bildirim verilen grupların matematik başarısının daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Düzenli ve uygulanacak testten kısa zaman önce verilen geri bildirimin matematik dersindeki başarı üzerinde olumlu etkisi olduğu görülmüştür.