• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@HKÜ
  • Fakülteler
  • Eğitim Fakültesi
  • Özel Eğitim Bölümü
  • Özel Eğitim Öğretmenliği ABD
  • EF - ÖEB - ÖEÖ Makale Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace@HKÜ
  • Fakülteler
  • Eğitim Fakültesi
  • Özel Eğitim Bölümü
  • Özel Eğitim Öğretmenliği ABD
  • EF - ÖEB - ÖEÖ Makale Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

ANASINIFI ÇOCUKLARINA YÖNELİK ERKEN MATEMATİK BECERİLERİ DEĞERLENDİRME ARACI (MATBED): GELİŞTİRME ÇALIŞMASI

Thumbnail

View/Open

Makale Dosyası (4.352Mb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2020

Author

Dalga, Abuzer
Güldenoğlu, İsa Birkan
Kargın, Tevhide

Metadata

Show full item record

Citation

Dalga, A., Güldenoğu, İ. B., Kargın, T. (2020). ANASINIFI ÇOCUKLARINA YÖNELİK ERKEN MATEMATİK BECERİLERİ DEĞERLENDİRME ARACI (MATBED): GELİŞTİRME ÇALIŞMASI. Milli Eğitim: Cilt, 49, s. 289-314.

Abstract

Bu çalışmanın amacı, okul öncesi çocuklarına yönelik bir erkenmatematik becerileri değerlendirme aracının (MATBED) geliştirilmesive geçerlik ve güvenirliğinin test edilmesidir. Araştırmada Ankaraİlinde 60-72 ay çocuklarının öğrenim gördüğü sınıflarda farklı sosyoekonomik düzeyde 300 çocuk yer almıştır. Çalışmada çocukların matematikdüşünme becerileri MATBED kapsamında 5 alt test (RakamTanıma, Toplama-Çıkarma, Örüntü, Gruplama, Geometri) geliştirilerekdeğerlendirilmiştir. Tüm veriler, MATBED’in geçerlik ve güvenirlik çalışmalarıkapsamında analiz edilmiştir. Analizler sonucundaki bulgular,MATBED’in 5 alt testinin geçerli ve güvenilir olduğunu, erken matematikbecerilerini ölçtüğünü göstermiştir.
 
This research aimed to develop a test of early mathematic skills – MATBED- for Turkish kindergarten children and to test its validity and reliability. Participants were 300 kindergarten children selected in different socioeconomic statuses in Ankara. The mathematical thinking skills of children were tested with five sub-tests (Number Recognition, Addition & Subtraction, Pattern Recognition, Grouping and Geometry) of MATBED. Data was used to analyze the validity and reliability of MATBED. In general, findings suggest that MATBED is a reliable and valid test for evaluating the mathematical thinking skills of Turkish kindergarten children.
 

Source

Milli Eğitim

Volume

49

Issue

227

URI

https://hdl.handle.net/20.500.11782/2805

Collections

  • EF - ÖEB - ÖEÖ Makale Koleksiyonu [31]
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [626]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@HKÜ

by OpenAIRE

Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Guide|| Instruction || Library || Hasan Kalyoncu Univesity || OAI-PMH ||

Hasan Kalyoncu Univesity, Gaziantep, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Hasan Kalyoncu Univesity Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@HKÜ: