Ortaokul Öğrencilerinde Olumlu Davranış Kazandırmaya Yönelik Psiko-Eğitim Programı
Citation
Sonkur, A., Aydın, G., Kadı-Dönder, A. (2020). Ortaokul Öğrencilerinde Olumlu Davranış Kazandırmaya Yönelik Psiko-Eğitim Programı. Kastamonu Eğitim Dergisi: Cilt, 28, s. 2284-2294.Abstract
Öğrenciler okulda çeşitli sorunlar yaşamakta ve bu sorunlar onların akademik başarıları kadar sosyal ilişkilerini deetkilemektedir. İstenmeyen davranışlar olarak adlandırılan bu sorunların çeşitli nedenleri bulunmaktadır. Ancak alan yazınagöre öğrenciden kaynaklı sorunlarla baş etmede empati kurma, iletişim becerilerini geliştirme ve duygularını ifade etme gibibecerilerin geliştirilmesi kullanılabilir. Bu doğrultuda, bu araştırmanın genel amacı, istenmeyen davranışlar sergileyenöğrenciler için “Olumlu Davranış Kazandırmaya Yönelik Psiko-Eğitim Programı” geliştirmek ve etkililiğini incelemektir.Araştırmanın katılımcılarını iki ayrı köy ortaokulunda 5. ve 6. sınıfa devam eden 9 kız, 11 erkek, toplam 20 öğrencioluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak “İstenmeyen Öğrenci Davranışları Ölçeği” kullanılmıştır. Psiko-eğitim programı,haftada bir saat olmak üzere 6 oturum şeklinde tasarlanmış ve iki ayrı köy okulunda uygulanmıştır. Elde edilen bulgular,“Olumlu Davranış Kazandırmaya Yönelik Psiko-Eğitim Programı”nın ardından öğrencilerin ön-test ve son-test puanlarıarasında anlamlı bir fark olduğunu, bu programın öğrencilerin istenmeyen davranışlarını azaltmayı olumlu yönde etkilediğinigöstermiştir. Students experience various problems at schools and these problems might affect their academic success as well as their social relationships. There are several causes of these problems, called undesired behaviors. However, the literature indicates that skills such as empathy, developing communication skills or emotional awareness can be used to cope with studentrelated problems. In this respect, the general purpose of this study is to develop and examine the effectiveness of the “Psycho-Education Program For Increasing Positive Behavior” for students with undesired behaviors. The participants of the study consisted of 9 girls and 11 boys, totally 20 students attending 5th and 6th grades in two secondary schools in villages. “Undesirable Student Behaviors Scale” was used as data collection tool. The psycho-education program was designed as six sessions with one hour per week and implemented in two separate village schools. The findings showed that there was a significant difference between the pre-test and post-test scores of the students following the psycho-education program, and this program positively affected reducing the undesired student behaviors.