• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@HKÜ
  • Fakülteler
  • Eğitim Fakültesi
  • Eğitim Bilimleri Bölümleri
  • Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme ABD
  • EF- EBB - EÖD Makale Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace@HKÜ
  • Fakülteler
  • Eğitim Fakültesi
  • Eğitim Bilimleri Bölümleri
  • Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme ABD
  • EF- EBB - EÖD Makale Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Practices and opinions of teachers working at public, private and International Baccalaureate schools on measurement and evaluation

Thumbnail

View/Open

Makale Dosyası (9.580Mb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2020

Author

Yıldırım-Seheryeli, Merve
Gelbal, Selahattin

Metadata

Show full item record

Citation

Yıldırım-Seheryeli, M., Gelbal, S. (2020). Practices and opinions of teachers working at public, private and International Baccalaureate schools on measurement and evaluation. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi: Cilt, 10, s. 221-260.

Abstract

This study aimsto investigatethe opinions of teachers working at public, private, and International Baccalaureate (IB) Schools on the evaluation practices, the use of assessment tools, the frequency of documenting data, and the feedback frequencies given to both students, and parents. Aquestionnaire has been usedto collect data from 168 teachers.84of these teachers were from public schools, 30 from IB, and 54 from private schools.Percentages and frequencies were examined to describe the data, and the chi-square test was conducted for their distribution. There are two main conclusions derived. The first one is that state schools and private schools differ from IB schools in terms of exam-oriented preparation and evaluations whentraditional methods are employed. The second one is that IB schools differ from state schools and private schools in terms of documenting the data and reporting of assessment for learning improvement and process-based evaluation. In terms of teachers` opinions, the ones from the IB schools believed there was a differencein terms of having an assessment policy, collaborative planning processes with partners, and experts, taking into consideration the individual differences, and having an inspection mechanism to monitor of the processes.
 
Bu çalışmada devlet okullarında, özel okullarda veUluslararası Bakalorya okullarında çalışan öğretmenlerin değerlendirme çalışmalarına bakış açıları ile ölçme araçlarını kullanma, elde ettikleri bilgileri kayıt altına alma ve öğrenci-velilere yaptıkları geribildirim sıklıklarının incelenmesi amaçlanmaktadır. Tarama modelindeki bu çalışmada, anket kullanılarak 84’ü devlet, 30’u IB ve 54’ü özel okulda çalışan 168 öğretmenden veri toplanmıştır. Verilerin betimlenmesi için yüzde ve frekanslar incelenmiş, dağılımları için kay-karetesti yapılmıştır. Araştırmanın bulgularında özellikle geleneksel yöntemler kullanıldığında sınav bazlı hazırlıklar-değerlendirmeler konusunda devlet okulları ve özel okullar IB okullarından farklılaşırken süreç bazlı değerlendirmelerde, sonuçları kaydetme ve raporlamada, öğrenmeyi geliştirmek için değerlendirme yapmada IB okulları diğerlerinden farklılaşmaktadır. Okulların bir değerlendirme politikasının olması, süreçleri paydaşların birlikte ve uzman desteği ile planlanması, bireysel farklılıklara göre değerlendirmenin yapılması, birdenetlememekanizması tarafından süreçlerin izlenmesi açısından yine IB okullarındaki görüşlerin diğer okullardan farklılaştığı görülmüştür
 

Source

Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi

Volume

10

Issue

1

URI

https://hdl.handle.net/20.500.11782/2827

Collections

  • EF- EBB - EÖD Makale Koleksiyonu [17]
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [626]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@HKÜ

by OpenAIRE

Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Guide|| Instruction || Library || Hasan Kalyoncu Univesity || OAI-PMH ||

Hasan Kalyoncu Univesity, Gaziantep, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Hasan Kalyoncu Univesity Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@HKÜ: