Practices and opinions of teachers working at public, private and International Baccalaureate schools on measurement and evaluation
Citation
Yıldırım-Seheryeli, M., Gelbal, S. (2020). Practices and opinions of teachers working at public, private and International Baccalaureate schools on measurement and evaluation. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi: Cilt, 10, s. 221-260.Abstract
This study aimsto investigatethe opinions of teachers working at public, private, and International Baccalaureate (IB) Schools on the evaluation practices, the use of assessment tools, the frequency of documenting data, and the feedback frequencies given to both students, and parents. Aquestionnaire has been usedto collect data from 168 teachers.84of these teachers were from public schools, 30 from IB, and 54 from private schools.Percentages and frequencies were examined to describe the data, and the chi-square test was conducted for their distribution. There are two main conclusions derived. The first one is that state schools and private schools differ from IB schools in terms of exam-oriented preparation and evaluations whentraditional methods are employed. The second one is that IB schools differ from state schools and private schools in terms of documenting the data and reporting of assessment for learning improvement and process-based evaluation. In terms of teachers` opinions, the ones from the IB schools believed there was a differencein terms of having an assessment policy, collaborative planning processes with partners, and experts, taking into consideration the individual differences, and having an inspection mechanism to monitor of the processes. Bu çalışmada devlet okullarında, özel okullarda veUluslararası Bakalorya okullarında çalışan öğretmenlerin değerlendirme çalışmalarına bakış açıları ile ölçme araçlarını kullanma, elde ettikleri bilgileri kayıt altına alma ve öğrenci-velilere yaptıkları geribildirim sıklıklarının incelenmesi amaçlanmaktadır. Tarama modelindeki bu çalışmada, anket kullanılarak 84’ü devlet, 30’u IB ve 54’ü özel okulda çalışan 168 öğretmenden veri toplanmıştır. Verilerin betimlenmesi için yüzde ve frekanslar incelenmiş, dağılımları için kay-karetesti yapılmıştır. Araştırmanın bulgularında özellikle geleneksel yöntemler kullanıldığında sınav bazlı hazırlıklar-değerlendirmeler konusunda devlet okulları ve özel okullar IB okullarından farklılaşırken süreç bazlı değerlendirmelerde, sonuçları kaydetme ve raporlamada, öğrenmeyi geliştirmek için değerlendirme yapmada IB okulları diğerlerinden farklılaşmaktadır. Okulların bir değerlendirme politikasının olması, süreçleri paydaşların birlikte ve uzman desteği ile planlanması, bireysel farklılıklara göre değerlendirmenin yapılması, birdenetlememekanizması tarafından süreçlerin izlenmesi açısından yine IB okullarındaki görüşlerin diğer okullardan farklılaştığı görülmüştür