Kovid-19 Salgını Sürecinde Özel Gereksinimli Çocukları Olan Ebeveynlerin İhtiyaçları
Citation
Yıldırım-Parlak, Ş., Karahan, S., Demiröz, K., Özaydın, L. (2022). Kovid-19 Salgını Sürecinde Özel Gereksinimli Çocukları Olan Ebeveynlerin İhtiyaçları. Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi: Cilt, 12, s. 25-54.Abstract
Bu çalışma Gaziantep ilinde karantina günlerini 2-20 yaş arasındaki özel gereksinimli çocuklarıyla birlikte evlerinde geçiren ebeveynlerin ihtiyaçlarını ve sunulan hizmetler hakkındaki görüşlerini belirlemeyi amaçlamıştır. Salgın tüm dünya ülkelerini etkile- yen küresel bir krize dönüşmüştür. Çalışma, nitel araştırma yaklaşımı çerçevesinde olgu bilim (fenomenoloji) deseni ile yürütülmüştür. Çalışmanın katılımcıları, kolay ulaşılır durum örneklemesi yöntemi ile ilin öğrenci sayısı açısından en yoğun olduğu bir özel eğitim ve rehabilitasyon merkezine çocukları devam eden 273 ebeveyndir. Katılımcıların %30’u bedensel yetersizliği, % 25’i zihin yetersizliği ve %16’sı otizm spektrum bozukluğu olan çocukların ebeveynleridir. Elde edilen veriler araştırma so- ruları ve betimsel analiz ile değerlendirilmiştir. Ebeveynlerin ihtiyaçlarının eğitim, sosyal ve psikolojik destek, çocuk bakım desteği, ekonomik destek, sağlık ve terapi hizmetleri olduğu görülmüştür. Bu süreçte ebeveynler, en çok özel eğitim öğretmen- lerinin desteğine ihtiyaç duymuşlardır. Ebeveynlerin çoğu merkezde görevli özel eği- tim öğretmenleri tarafından öğrencilerin bireysel ihtiyaçları doğrultusunda hazırlanan ödev ve etkinlikleri ve sosyal medya aracılığıyla kendilerine sunulan eğitim paylaşım- larını yararlı bulmuşlardır. This study aimed to determine the needs of parents who spend their quarantine days in their homes with their special needed children be- tween 2 and 20 years of age in Gaziantep, their needs and their views on the services provided. The epidemic has turned into a global crisis affecting all countries of the world. The study was conducted with a phenomenology design within the framework of qualitative research approach. The participants of the study were 273 parents representing the maximum diversity who received support education services from a special education and rehabilitation center for their children. 30% of the participants are the parents of children with physical disability, 25% with mental disability and 16% with autism spectrum disorder. The ob- tained data were evaluated with descriptive analysis in line with re- search questions and literature. It has been observed that the needs of the parents are education, social and psychological support, child care support, economic support, health and therapy services. In this process, parents most needed the support of special education teachers. Most of the parents found the homework and activities prepared by the special education teachers working in the center in line with the individual needs of the students useful through the virtual media. Keywords: Kovid-19; Online; Family Needs; Phenomenology; Chil- dren with special needs; Special education teacher.