Organizasyona Karşı Hissedilen Psikolojik Sahiplenme - İş Performansı İlişkisi: Gıda Sektörü Örneği
Citation
Çevik-Taşdemir, D., Ceyhan, S., Çıkmaz, G. (2022). Organizasyona Karşı Hissedilen Psikolojik Sahiplenme - İş Performansı İlişkisi: Gıda Sektörü Örneği. İşletme Araştırmaları Dergisi: Cilt, 14, s. 1175-1188.Abstract
Amaç – Psikolojik sahiplenme ile özdeşen 'benim' psikolojisi ile çalışan işgörenler; iş performansı düzeyini arttırarak organizasyonlara rekabet avantajı sağlayabilmektedir. Bu doğrultudan hareketle araştırmada; psikolojik sahiplenme ile iş performansı kavramları arasındaki etkileşimi tespit etmek amaçlanmaktadır. Yöntem – Araştırmada Gaziantep Organize Sanayi Bölgesi’ndeki küçük ve orta ölçekli gıda işletmelerinde istihdam edilen 415 çalışandan anket yöntemi ile elde edilen verilerle psikolojik sahiplenmenin iş performansı üzerindeki etkileri ve demografik değişkenler arasındaki farklılıkların tespit edilmesi amaçlanmaktadır. Bu kapsamda, betimsel analizler, güvenilirlik analizi, frekans, faktör, korelasyon, regresyon ANOVA ve T-Testi analizleri gerçekleştirilmiştir. Bulgular – Organizasyona karşı hissedilen psikolojik sahiplenme ile iş performansı arasında olumlu ve anlamlı yönde ilişki olduğu, ayrıca çalışanların psikolojik sahiplenmelerinin; çalışanın geliri, eğitim durumu, pozisyonu ve görev süresi ile anlamlı olarak ilişkili olduğu ancak; cinsiyeti, medeni durumu ve yaş durumu ile anlamlı olarak ilişkili olmadığı tespit edilmiştir. Tartışma – Çalışanların iş performanslarını geliştirmek için, yöneticilerin, çalışanların karar verme sürecine dahil edilmesi gibi olumlu yönetim mekanizmalarıyla, psikolojik sahiplenme duygularını geliştirilebilir. Bu doğrultuda, psikolojik sahiplenme ile demografik değişkenler ilişkilerini iyi bir şekilde anlamak kaydıyla bu olumlu duyguların yönetimi sağlanabilmektedir. Ayrıca makale kapsamında, gelecekteki araştırmalar için olası yönetimsel çıkarımların ve önerilerin tartışılmaktadır. Purpose – Employees working with 'mine' psychology, which is identified with psychological ownership; It can provide a competitive advantage to organizations by increasing the level of business performance. In this direction, this research aimed to determine the interaction between psychological ownership and job performance concepts. Design/Methodology/Approach – It is aimed to determine the effects of psychological ownership on job performance and the differences between demographic variables, with the data obtained by survey method from 415 employees employed in small and medium-sized food businesses in Gaziantep Organized Industrial Zone. In this context, descriptive analyzes, reliability analysis, frequency, factor, correlation, regression ANOVA and T-Test analyzes were performed. Findings – There is a positive and significant relationship between the psychological ownership felt towards the organization and job performance, and the psychological ownership of the employees; significantly related to the employee's income, educational status, position and tenure; It was determined that there was no significant correlation with gender, marital status and age status. Discussion – In order to improve the job performance of employees, psychological ownership can be enhanced by positive management mechanisms such as including managers in the decision-making process. In this direction, the management of these positive emotions can be achieved, provided that the relationship between psychological ownership and demographic variables is well understood. Also within the scope of the article, possible managerial implications and suggestions for future research are discussed