• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@HKÜ
  • Fakülteler
  • Eğitim Fakültesi
  • Özel Eğitim Bölümü
  • Özel Eğitim Öğretmenliği ABD
  • EF - ÖEB - ÖEÖ Makale Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace@HKÜ
  • Fakülteler
  • Eğitim Fakültesi
  • Özel Eğitim Bölümü
  • Özel Eğitim Öğretmenliği ABD
  • EF - ÖEB - ÖEÖ Makale Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

COVID-19 Sürecinde Özel Gereksinimli Öğrenciler ile Çalışan Meslek Elemanlarının Gereksinimleri

Thumbnail

View/Open

Makale Dosyası (3.257Mb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2022

Author

Küçük-Karahan, Sevim
Demiröz, Kübra
Yıldırım-Parlak, Şeyda
Özaydın, Latife

Metadata

Show full item record

Citation

Küçük-Karahan, S., Demiröz, K., Yıldırım-Parlak, Ş., Özaydın, L. (2022). COVID-19 Sürecinde Özel Gereksinimli Öğrenciler ile Çalışan Meslek Elemanlarının Gereksinimleri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi: Cilt, 12, s. 402-412.

Abstract

COVID-19 salgını nedeniyle birçok ülkede okulların kapatılmasıyla birlikte yüz yüze eğitime ara verilmiştir. Türkiye’de Millî Eğitim Bakanlığı 23 Mart 2020 tarihinde Eğitim Bilişim Ağı (EBA) üzerinden genel eğitime devam eden öğrenciler için uzaktan eğitim uygulamasını başlatırken, özel gereksinimli öğrencilere internet ortamındaki interaktif uygulamaları kullanmaları önerilmiştir. Bu nedenle özel gereksinimli öğrencilerin öğretmenlerinden aileleri bilgilendirmeleri ve öğrencileri sürece dâhil etmeleri beklenmiştir. Bu araştırmayla özel gereksinimli öğrencilerle çalışan meslek elemanlarının salgının ilk günlerine yönelik görüşlerini ve ihtiyaçlarını belirlemek amaçlanmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim deseni ile gerçekleştirilen araştırmanın katılımcıları Gaziantep’te resmi ve özel kurumlarda çalışan 91 meslek elemanından oluşmaktadır. Veriler, demografik bilgi formu ve açık uçlu beş sorudan oluşan çevrim içi anket formu ile 28/04/2020 - 19/05/2020 tarihleri arasındaki toplanmıştır. Elde edilen veriler betimsel analizle değerlendirilmiştir. Meslek elemanlarının en yoğun ihtiyaç duydukları konuların; uzaktan eğitim sistemi ve öğretim süreciyle ilgili bilgi ihtiyacı, sosyal ihtiyaçlar, psikolojik destek ve sağlık desteği olduğu görülmüştür. Çoğunlukla öğrencilerine etkinlik ödevleri verdiklerini ve ödevlere geri bildirim sunduklarını; ebeveynlerse eve dayalı oyun, etkinlik vb. öneriler verdiklerini belirtmişlerdir. Çoğunluğu öğrencilere verdiklerinin yeterli olduğunu ancak yüz yüze eğitim kadar verimli olmadığını ve sınıf iklimini yakalayamadıklarını ifade etmiştir. Öğretmenlerin sürece uyum sağlamaları için uzaktan eğitime yönelik hizmet içi eğitim verilmesi önerilmektedir
 
Face-to-face education has been suspended due to the closure of schools in many countries because of COVID-19 pandemic. While the Ministry of National Education in Turkey started the distance education application for students who continue their general education through the Education Information Network (EBA) on March 23, 2020, students with special needs were recommended to use interactive applications on the internet. For this reason, teachers of students with special needs were expected to inform families and involve students in the process. With this research, it is aimed to determine the opinions and needs of the professionals working with students with special needs regarding the first days of the pandemic. The participants of the research, which was carried out with the phenomenology design, which is one of the qualitative research methods, consist of 91 professional staff working in public and private institutions in Gaziantep. Data were collected between 28/04/2020 - 19/05/2020 with a demographic information form and an online questionnaire consisting of five open-ended questions. The data obtained were evaluated with descriptive analysis. The subjects professional staff need most were: information needs, social needs, psychological support and health support related to the distance education system and the teaching process. They mostly give activity assignments to their students and provide feedback on the assignments and give recommendations like home-based games, activities etc. to the parents. Most of them stated that what they give to students is sufficient, but it is not as efficient as face-to-face education and they cannot catch up with the classroom climate. In order for teachers to adapt to the process, it is recommended to provide in-service training on distance education.
 

Source

Yükseköğretim ve Bilim Dergisi

Volume

12

Issue

2

URI

https://hdl.handle.net/20.500.11782/2990

Collections

  • EF - ÖEB - ÖEÖ Makale Koleksiyonu [31]
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [626]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@HKÜ

by OpenAIRE

Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Guide|| Instruction || Library || Hasan Kalyoncu Univesity || OAI-PMH ||

Hasan Kalyoncu Univesity, Gaziantep, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Hasan Kalyoncu Univesity Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@HKÜ: