Browsing EF - ÖEB - ÖEÖ Makale Koleksiyonu by Issue Date
Now showing items 1-20 of 46
-
An Investigation of the Self-Efficacy Levels of the Special Education Teachers Regarding Game Teaching
(ANKARA UNIV, 2017)The game has been accepted as an effective teaching method which can be used in leaming period of the children in early childhood period. In this study, it has been aimed to investigate the self-efficacy of the special ... -
An Investigation of The Semantic Word Processing Skills of Hearing Loss and Hearing Students in Inclusive Classroom
(ANKARA UNIV, 2017)It is emphasized that the studies of the hearing loss readers' word processing skills have limitations in In this study, it was aimed to compare the semantic word processing skills of hearing students, cochlear implant and ... -
Özel Eğitim Öğretmenlerinin Oyun Öğretimine İlişkin Öz- Yeterlik Düzeylerinin İncelenmesi
(Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi, 2017)Oyun, erken çocukluk dönemindeki çocuklar için öğrenme süreçlerinde kullanılabilecek etkili bir öğretim aracıdır. Bu çalışmada özel eğitim öğretmenlerinin oyun öğretimi öz-yeterlik düzeylerinin, oyun etkinliklerini planlama, ... -
Kaynaştırma ortamındaki işitme engelli öğrencilerin sözcükleri anlamsal işlemleme becerilerinin işiten okuyucularla karşılaştırılması
(2017)Bu araştırma, işiten, koklear implantlı ve işitme cihazı kullanan işitme engelli öğrencilerin sözcükleri anlamsal olarak işlemleme performanslarını karşılaştırılmalı olarak incelemeyi amaçlayan nedensel karşılaştırılmalı ... -
The Relationship between Imitation Types and Play Complexity and Vocabulary in Children with Autism Spectrum Disorder
(ANKARA UNIV, 2018)In children with autism spectrum disorder (ASD), challenges in imitation and symbolic play skills and life-long impairments in verbal language development are observed. Research studies have shown interrelations between ... -
SINIF ÖĞRETMENLERİNİN ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÖĞRENCİLERİN EĞİTSEL DEĞERLENDİRME SÜREÇLERİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ
(Bekir Kocadaş, 2018)Özel gereksinimli öğrencilerin, eğitsel değerlendirme sürecinde bir takımyasal düzenlemeler bulunmaktadır. Öğretmenlerin, öğrencilerin bireyselgereksinimlerine uygun bir eğitim ortamı oluşturmaları için performansbelirlemede, ... -
Biçim-Sözdizimsel Ölçümlerin 3-7 Yaş Grubunda İncelenmesi
(Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, 2018)Biçim-sözdizimsel gelişimin değerlendirilmesinde dil örneği analiziyaygın olarak kullanılmaktadır. Bu çalışmanın amacı, 3-7 yaş arasındakiçocukların dil örneklerinden alınan biçim-sözdizimsel ölçümlerin yaşla vebirbirleriyle ... -
BİRLİKTE ÖĞRETİM YAKLAŞIMI: ALTI FARKLI ÖĞRETİM MODELİ
(EGİTİM-BİR-SEN, 2018)Öğretmenlerin sahip oldukları mesleki yeterlikler ve beceriler, öğretim sürecinin niteliğiile öğrencilerin başarısı üzerinde etkili olduğundan, bu becerilerinin desteklenmesi birgerekliliktir. Derleme makale niteliğindeki ... -
Examining the Morphological Awareness of Deaf Turkish Readers
(Halil İbrahim AKYÜZ, 2018)The purpose of this study was to comparatively examine the morphological awareness skills of Turkish deaf and normal hearing readers. The study group consisted of 112 students (53 were deaf students and 59 were students ... -
Serebral Palsili Öğrenciler İçin Düzenlenmiş Bir Okulda Gerçekleştirilen Kaynaştırma Modeline İlişkin Paydaş Görüşleri
(Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi, 2018)Çoğunlukla tam zamanlı olarak yapılan kaynaştırma eğitimi ülkemizde 1983 yılından beri uygulanmaktadır. O tarihten günümüze kaynaştırma eğitimi uygulamalarının arttığı ancak kaynaştırma eğitimi modeli girişimlerinin sınırlı ... -
Otizm spektrum bozukluğu olan çocuklarda taklit türlerinin oyun karmaşıklığı ve sözcük dağarcığı ile ilişkileri
(2018)Otizm spektrum bozukluğu (OSB) olan çocuklarda taklit ve sembolik oyun becerilerinde güçlükler, sözel dil gelişiminde ise yaşam boyu süren bozukluklar görülmektedir. Araştırmalar OSB olan çocukların taklit, sembolik oyun ... -
Examining the game teaching in special education teacher training in Turkey and European Union Member States
(SciencePark Science, Organization and Counseling, 2018-09)This study aims to examine the compulsory courses related to the game and game teaching in special education teacher training undergraduate programme in terms of number, term, credit and content. The data in descriptive ... -
Examining the Role of Morphological Awareness Skills on the Reading Process from a Developmental Perspective: Evidence from Deaf and Hearing Readers
(ANKARA UNIV, 2019)This research is a descriptive study aimed at examining the role of morphological awareness skills of deaf and hearing students on the reading process from a developmental perspective. A total of 141 students (67 deaf and ... -
The Comparison of the Morphological and Syntactic Awareness Skills of Deaf and Hard of Hearing Students Regarding Agreement and Tense Categories that Exist in Verbs in Reading Activities with those of Students Without Hearing Disabilities
(Springer, 2019)The difficulties in learning skills that deaf and hard of hearing students encounter stem from morphology and syntactic morphology (morpho-syntax) and it is clear that there are limited studies related to these. In this ... -
The Effects of Project Based Approach in Early Intervention Program on the Problem Solving Ability of Gifted Children
(TURKISH EDUCATION ASSOC, 2019)The purpose of this study was to examine the effects of the early intervention program applied on potentially gifted children during the pre-school period on the problem solving abilities of the children. The intervention ... -
The Effect of One Teach One Observe Model On Effective Teaching Skills of Classroom Teachers
(İstanbul Kültür Üniversitesi, 2019)The purpose of this study is to investigate effectiveness of one teach one observe model, one of co-teachingapproaches, on planning of teaching, implementation and evaluation skills of inclusive classroom teachers. Three ... -
Sesbilgisel Farkındalık Becerilerini Desteklemeye Yönelik SESFAR Müdahale Programının Etkililiğinin İncelenmesi
(Halil İbrahim AKYÜZ, 2019)Bu araştırmada sesbilgisel farkındalık becerilerine yönelik geliştirilen SESFAR müdahale programının, zayıf sesbilgisel farkındalık becerilerine sahip olan 5 yaş grubu çocukları üzerindeki etkisinin incelenmesi amaçlanmaktadır. ... -
Otizm spektrum bozukluğu olan çocuklar için erken sosyal iletişim ve etkileşim ölçeği (esie) geçerlik ve güvenirlik çalışması
(2019)Sözel olmayan sosyal iletişim ve etkileşim becerilerinde yaşanan güçlükler, otizm spektrum bozukluğunun (OSB) tanı ölçütlerinden ve ayırt edici özelliklerinden biridir. Bu çalışmada, sözel olmayan sosyal iletişim ve etkileşim ... -
Reading Failure in a Completely Transparent Orthography Representing a Morphologically Highly Complex Agglutinative Language: the Case of Turkish
(SPRINGER/PLENUM PUBLISHERS, 2019-10)This study investigates differences in the word processing skills of students with and without reading difficulties who read Turkish, an entirely transparent orthography. Thirty-five students diagnosed as poor readers and ... -
Validity and Reliability Study of the Early Social Communication and Interaction Scale (ESCI) for Children with Autism Spectrum Disorder
(HACETTEPE UNIV, 2019-10)Difficulties in nonverbal social communication and interaction skills are one of the diagnostic criteria and distinctive features of Autism Spectrum Disorder (ASD). In this study, it was aimed to examine the psychometric ...